Τα λάθη που τόσο φοβόμαστε, είναι υπέρ μας και όχι κατά.
Εμείς τα μετατρέψαμε σε εχθρό μας και προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τα αποφύγουμε, απαιτώντας και από τα παιδιά μας να δίνουν την τέλεια, άψογη εικόνα του μαθητή στην Ορθογραφία, στα Μαθηματικά, στην Φυσική, στα Αρχαία κλπ.
Αλίμονο αν δεν πάνε καλά στις Πανελλήνιες. Πόσα παιδιά έχουν πέσει σε κατάθλιψη ή, ακόμα χειρότερα, αυτοκτόνησαν γιατί φοβόντουσαν την αντίδραση και την πίεση των γονέων;
Η νοοτροπία αυτή επεκτείνεται στα αθλήματα.
Μας ενοχλεί όταν το παιδί μας χάνει στους αγώνες, δεν πετυχαίνει τα καλάθια, του βάζουν γκολ, είναι άχαρο στο μπαλέτο κοκ.
Κάθε αποτυχία του παιδιού μας την παίρνουμε σαν προσωπική μας αποτυχία και θιγόμαστε εμείς περισσότερο από εκείνο.
Και ενώ τα λάθη είναι σύμμαχός μας, εμείς τα αποστρεφόμαστε, δεν τα παραδεχόμαστε και δεν τα αντιμετωπίζουμε.
Τα λάθη στην μάθηση είναι ο πρώτος μεγάλος αγώνας στην ζωή των παιδιών. Ένα μικρό σκόνταμμα στην προσπάθειά τους να μάθουν. Αυτό που πρέπει να τους εμπνεύσουμε είναι να μην τα φοβούνται και να μιλάνε, να γράφουν, να συνεχίσουν να μαθαίνουν ακόμα και αν κάνουν λάθη. Οφείλουμε να τα διδάξουμε να τα κοιτάνε κατάματα και να τα αντιμετωπίζουν. Πόσα παιδάκια δεν πάνε σχολείο όταν έχουν διαγώνισμα ή ξαφνικά τα πονάει τόσο η κοιλίτσα τους το πρωί όταν ξέρουν ότι δεν φρόντισαν να διαβάσουν την ορθογραφία;
Ας ηρεμήσουμε εμείς οι γονείς και ας το φιλοσοφίσουμε λίγο:
Το πολύπλευρο ιστολόγιο ΑΝΤΙΚΛΕΙΔΙ, του οποίου η ύλη αγγίζει ποικίλα θέματα της καθημερινής μας ζωής και τα οποία βγαίνουν μέσα από αυτή, μας δείχνει σε σχετική του ανάρτηση την άλλη οπτική γωνία των λαθών.
Τα λάθη βελτιώνουν την ικανότητα μάθησης των παιδιών.
Όλοι κάνουν λάθη και τα παιδιά δεν είναι η εξαίρεση. Το σημαντικό είναι να μαθαίνουν από αυτά.
Στο παρελθόν παιδαγωγοί δημιούργησαν συνθήκες μάθησης που αποθάρρυναν την ύπαρξη λαθών. Και οι γονείς ακολούθησαν το παράδειγμά τους.
Υπάρχει η πεποίθηση ότι επαναλαμβάνοντας και εξασκώντας συνέχεια τα παιδιά πάνω σε ένα πρόβλημα μαθηματικών, στο τέλος θα θυμούνται την απάντηση. Και πιθανώς θα τη θυμούνται και σε ένα τυποποιημένο τεστ. Αυτή η προσέγγιση θεωρεί ότι αν είναι επιτρεπτό στους μαθητές να κάνουν λάθη, τότε δε θα μάθουν ποτέ τη σωστή πληροφορία.
Όμως, σύγχρονες έρευνες βρίσκουν την παραπάνω υπόθεση λανθασμένη. Στην πραγματικότητα, μελέτες έχουν δείξει ότι η μάθηση βελτιώνεται όταν τα παιδιά κάνουν λάθη.
Είτε πρόκειται για εργασίες, ανάπτυξη σχέσεων φιλίας ή απλά ένα παιχνίδι, η μάθηση εμπλουτίζεται μέσω του σφάλματος. Το να κάνουν τα παιδιά λάθη είναι μια πρόκληση για να μάθουν να δρουν με διαφορετικούς τρόπους. Τα παρακινεί να δοκιμάσουν νέους δρόμους.
Η έρευνά της Carol Dweck, καθηγήτριας στο πανεπιστήμιο του Stanford, δείχνει ότι ο έπαινος στα παιδιά για την ευφυΐα τους μπορεί να τα κάνει να επιμείνουν λιγότερο σε κάποια πρόκληση. Μαζί με άλλους συνάδελφους της, χώρισαν σε δύο ομάδες παιδιά της πέμπτης τάξης του Δημοτικού και τους έβαλαν κάποιες ασκήσεις. Η μία ομάδα επιβραβευόταν για την εξυπνάδα της, ενώ η άλλη για την προσπάθειά της.
Όταν ανατέθηκε στα παιδιά αυτά ένα εξαιρετικά δύσκολο τεστ, το οποίο είχε αρχικά σχεδιαστεί για παιδιά μεγαλύτερης τάξης, προέκυψε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. Οι μαθητές που είχαν επιβραβευθεί για τον κόπο τους, δούλεψαν πολύ σκληρά, παρόλο που έκαναν πολλά λάθη. Οι άλλοι που είχαν επιβραβευθεί γιατί ήταν έξυπνοι αποθαρρύνθηκαν και είδαν τα λάθη τους ως σημάδι αποτυχίας. Η πρώτη ομάδα παιδιών είχε αυξημένες επιδόσεις κατά 305, ενώ η δεύτερη ομάδα παιδιών που επαινέθηκαν για την ευφυΐα τους είχε πτώση στην απόδοση κατά 20%.
Η δουλειά της Dweck, περιγράφεται στο βιβλίο MindSet: The New Psychology of Success, και τονίζει στους γονείς ότι η επιβράβευση άνευ όρων με τρόπο που καλύπτει τα λάθη είναι επιβλαβής για την ανάπτυξη των παιδιών. Η αβίαστη χρήση του επαίνου μπορεί να είναι τόσο ζημιογόνα όσο και η διόρθωση από εμάς των λαθών μιας εργασίας.
Τα παιδιά κάνουν πολλών ειδών λάθη. Κάποια απ’ αυτά όπως να ξεχάσουν τις ασκήσεις ή να μη διαβάσουν για ένα διαγώνισμα έχουν αναμενόμενες συνέπειες. Άλλα όμως όπως τα ψέματα, οι ζαβολιές ή οι πράξεις που επιδρούν αρνητικά σε φιλίες, έχουν περίπλοκες αιτίες και πολυσύνθετη θεραπεία. Όλα όμως τα λάθη εμπεριέχουν τον σπόρο της μάθησης.
Όταν ανατέθηκε στα παιδιά αυτά ένα εξαιρετικά δύσκολο τεστ, το οποίο είχε αρχικά σχεδιαστεί για παιδιά μεγαλύτερης τάξης, προέκυψε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. Οι μαθητές που είχαν επιβραβευθεί για τον κόπο τους, δούλεψαν πολύ σκληρά, παρόλο που έκαναν πολλά λάθη. Οι άλλοι που είχαν επιβραβευθεί γιατί ήταν έξυπνοι αποθαρρύνθηκαν και είδαν τα λάθη τους ως σημάδι αποτυχίας. Η πρώτη ομάδα παιδιών είχε αυξημένες επιδόσεις κατά 305, ενώ η δεύτερη ομάδα παιδιών που επαινέθηκαν για την ευφυΐα τους είχε πτώση στην απόδοση κατά 20%.
Η δουλειά της Dweck, περιγράφεται στο βιβλίο MindSet: The New Psychology of Success, και τονίζει στους γονείς ότι η επιβράβευση άνευ όρων με τρόπο που καλύπτει τα λάθη είναι επιβλαβής για την ανάπτυξη των παιδιών. Η αβίαστη χρήση του επαίνου μπορεί να είναι τόσο ζημιογόνα όσο και η διόρθωση από εμάς των λαθών μιας εργασίας.
Τα παιδιά κάνουν πολλών ειδών λάθη. Κάποια απ’ αυτά όπως να ξεχάσουν τις ασκήσεις ή να μη διαβάσουν για ένα διαγώνισμα έχουν αναμενόμενες συνέπειες. Άλλα όμως όπως τα ψέματα, οι ζαβολιές ή οι πράξεις που επιδρούν αρνητικά σε φιλίες, έχουν περίπλοκες αιτίες και πολυσύνθετη θεραπεία. Όλα όμως τα λάθη εμπεριέχουν τον σπόρο της μάθησης.
10 συμβουλές για τους γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μάθουν από τα λάθη τους.
* Αποδεχτείτε να μην περιμένετε από τα παιδιά σας να είναι τέλεια.
* Κάντε τους γνωστό ότι η αγάπη σας γι’ αυτά δεν υπόκειται σε όρους, και είναι ανεξάρτητη από τα λάθη τους.
* Μη “διασώζετε” τα παιδιά από τα λάθη τους. Αντ’ αυτού βοηθήστε τα να επικεντρωθούν στη λύση τους.
* Εξηγήστε τους με παραδείγματα τα δικά σας λάθη, τις συνέπειες αυτών και πως σας βοήθησαν.
* Ενθαρρύνετέ τα να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα λάθη τους και να μην κατηγορούν τους άλλους.
* Αποφύγετε να τονίζετε τα λάθη που έκαναν στο παρελθόν και εστιάστε στα τωρινά.
* Επιβραβεύστε τα για την ικανότητά τους να παραδέχονται τα λάθη τους.
* Επιβραβεύστε τα για τις προσπάθειές τους και το κουράγιο τους να υπερνικούν τις αποτυχίες.
* Συμβουλέψτε τα να ζητούν συγγνώμη από τρίτους που τυχόν έχουν βλάψει με τα λάθη τους.
* Βοηθήστε τα να δουν τη θετική πλευρά του να μην τα κάνεις όλα σωστά!
__________________
Ευχαριστούμε τον Θεοφάνη Παπαμιχαήλ για την μετάφραση και επιμέλεια.
Πηγή: Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com
* Κάντε τους γνωστό ότι η αγάπη σας γι’ αυτά δεν υπόκειται σε όρους, και είναι ανεξάρτητη από τα λάθη τους.
* Μη “διασώζετε” τα παιδιά από τα λάθη τους. Αντ’ αυτού βοηθήστε τα να επικεντρωθούν στη λύση τους.
* Εξηγήστε τους με παραδείγματα τα δικά σας λάθη, τις συνέπειες αυτών και πως σας βοήθησαν.
* Ενθαρρύνετέ τα να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα λάθη τους και να μην κατηγορούν τους άλλους.
* Αποφύγετε να τονίζετε τα λάθη που έκαναν στο παρελθόν και εστιάστε στα τωρινά.
* Επιβραβεύστε τα για την ικανότητά τους να παραδέχονται τα λάθη τους.
* Επιβραβεύστε τα για τις προσπάθειές τους και το κουράγιο τους να υπερνικούν τις αποτυχίες.
* Συμβουλέψτε τα να ζητούν συγγνώμη από τρίτους που τυχόν έχουν βλάψει με τα λάθη τους.
* Βοηθήστε τα να δουν τη θετική πλευρά του να μην τα κάνεις όλα σωστά!
__________________
Ευχαριστούμε τον Θεοφάνη Παπαμιχαήλ για την μετάφραση και επιμέλεια.
Πηγή: Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου