Σελίδες

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ - ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ



Σχολική βία και παιδικός εκφοβισμός. Ένα φαινόμενο με τραγική άνοδο.

 Τόσο τραγική που στις Ηνωμένες Πολιτείες η κυβέρνηση και πολλοί νομοί της Αμερικής παρακινούν και υποστηρίζουν τους γονείς σε καταγγελίες εναντίων παιδιών που ευθύνονται για σχολική βία αλλά, όταν και όπου χρειαστεί, και σε μηνύσεις εναντίων των γονέων τους.
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε από πού ξεκινάει η σχολική βία καθώς κάποιοι γονείς υποστηρίζουν τα παιδιά τους στην βίαιη συμπεριφορά ή αυτοί οι ίδιοι απείλησαν δασκάλους και καθηγητές όταν τους έγινε παρατήρηση για την διαγωγή των παιδιών τους.Και άλλοι θεωρούν αυτή την συμπεριφορά απλές διενέξεις μεταξύ συμμαθητών που, αν δεν μπλεχτούμε εμείς, θα τα βρουν μεταξύ τους.

Και το πρόβλημα ξεκινάει από το Δημοτικό "αθώα" και ανενόχλητα και συνεχίζεται στο Γυμνάσιο πιο έντονα μέχρι που στο Λύκειο γίνεται πλέον ανεξέλεγκτο.

Έτσι "αθώα" ξεκίνησε από το Δημοτικό σε χώρες του εξωτερικού και δεν το αντιμετώπισαν έγκαιρα, για να καταλήξει τελικά σε πόλεμο συμμοριών μέσα στα σχολεία.

Αν στο σχολείο των παιδιών μας δεν συμβαίνουν αυτά που λέγονται εδώ, ας μην επαναπαυτούμε. Συμβαίνουν, απλά ίσως όχι στον ίδιο βαθμό επικινδυνότητας που μπορεί να συμβαίνουν σε άλλα σχολεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κοιμόμαστε ήσυχοι.

Σήμερα οι διενέξεις των παιδιών έχουν πάψει να είναι παιδικές και δεν λύνονται εύκολα. Έχουν κακότητα, ζήλια σε μεγάλο βαθμό, πολύ ψέμα και άδικες κατηγορίες, ενώ κάποια παιδιά χαίρονται πραγματικά να προκαλούν τρόμο στους συμμαθητές τους.
Και δεν μιλάμε καν για Γυμνάσιο ή Λύκειο αλλά για Δημοτικό!

Να λοιπόν τι βρήκαμε ψάχνοντας στο διαδίκτυο. Διαβάστε τα αίτια αλλά και τις προφυλάξεις, πού θα απευθυνθείτε και πώς πρέπει να ενεργήσετε:





ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ...

Φαινόμενο το οποίο κερδίζει διαρκώς έδαφος αποτελεί πλέον και στη χώρα μας η σχολική βία. Ένας στους τρεις μαθητές έχει εμπλακεί σε ένα τουλάχιστον περιστατικό εκφοβισμού, ως θύτης, θύμα ή παρατηρητής! Σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, τουλάχιστον το 10 - 15% των μαθητών είναι θύματα συστηματικής βίας από τους συμμαθητές τους, πάνω από το 5% παραδέχονται ότι ασκούν βία και η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών είναι μάρτυρας περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.




Oι λόγοι που οδηγούν σε αύξηση σχετίζονται:
 

• με το μετασχηματισμό της οικογένειας,
• την αύξηση της μονογονεϊκότητας,
• την ανεργία και το χαμηλό οικονομικό επίπεδο των γονέων,
• την έλλειψη ελεύθερου χρόνου για τους γονείς,
• την αδιαφορία των γονέων για τα παιδιά τους,
• την απογύμνωση των εκπαιδευτικών από κάθε εξουσία ελέγχου στην τάξη και τις διαρκείς και ασταθείς αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.


 

Μορφές Σχολικής βίας / Μπουλιγκ

Η βία στο σχολείο έχει διάφορες μορφές, σωματικές, λεκτικές, ψυχολογικές που μπορούν να παρουσιάζονται σε συνδυασμό μεταξύ τους. Όλες έχουν σοβαρό συναισθηματικό αντίκτυπο.
• Η συνεχείς κοροϊδία, η καζούρα, οι γκριμάτσες και τα καψώνια
• Οι κλωτσιές, οι τρικλοποδιές, οι σπρωξιές, τα χτυπήματα, το φτύσιμο, μαλλιοτράβηγμα, δάγκωμα ή οποιασδήποτε άλλης μορφής σωματική επίθεση
• Η σωματική επαφή σε σημεία που καλύπτει ένα μαγιό
• Η αρπαγή, απόκρυψη ή καταστροφή των πραγμάτων του άλλου
• Οι απειλές και ο εκβιασμός (πχ, το να απαιτείς ή να αποσπάς χρήματα με βία, εκβιασμό ή εκφοβισμό)
• Η στέρηση φίλων, η απομόνωση και ο αποκλεισμός απ το παιχνίδι
• Οι διάδοση φημών και οι συκοφαντίες
• Ρατσιστικές, μεροληπτικές δηλώσεις και συμπεριφορές που αφορούν, την προέλευση, το παρουσιαστικό, την ταυτότητα, τη σεξουαλική τοποθέτηση, τη δυσκολία, την ιδιαιτερότητα, την ασθένεια του άλλου
• Τα σεξουαλικά υπονοούμενα σε βάρος κάποιου.
• Υπονοούμενα ή συκοφαντία σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα του άλλου
• Η αποκάλυψη όσων σου εκμυστηρεύτηκε ο άλλος
• Τα κακοήθη μηνύματα ή οι σιωπηλές κλήσεις κινητού
• Η φωτογράφηση ή μαγνητοσκόπηση χωρίς τη συγκατάθεση του άλλου
• Η τοποθέτηση στο διαδίκτυο υλικού και κειμένων που αφορούν κάποιον χωρίς την συγκατάθεσή του.
• Το να επιμένεις στα ίδια παρότι ο άλλος αναστατώνεται και πληγώνεται






Ποια παιδιά είναι ευάλωτα στη σχολική βία;


Οποιοδήποτε παιδί μπορεί πέσει θύμα ομάδας ή μεμονωμένων παιδιών που ασκούν βία στο σχολείο, όμως αυτά που είναι περισσότερο ευάλωτα είναι όσα διαφέρουν απ’ την ομάδα λόγω:
• Εμφάνισης, (βάρος, χρώμα μαλλιών, μυωπίας, ύψος, κοκ)
• Τρόπου ομιλίας, χαρακτηριστικών ή καταγωγής, θρησκείας κοκ
• Οικογενειακής κατάστασης (διαζύγιο, μονογονεϊκή οικογένεια)
• Της μη κοινωνικότητάς τους ή ‘μαζεμένης’, ντροπαλής συμπεριφοράς
• Της καλής ή της κακής απόδοσής τους στο σχολείο
• Της δημοτικότητάς τους και το ωραίο τους παρουσιαστικό
• Της ιδιαίτερης ικανότητας ή δυσκολίας (Για παράδειγμα: σύνδρομο Aσπενγκερ, Δυσλεξία, υπερκινητικότητα και ελλειμματική προσοχή, ιδιαίτερη έφεση στη μουσική, τα μαθηματικά κοκ),
• Της αρρώστιας ή νοσηλείας τους.




Πως να καταλάβετε ότι το παιδί σας ή ο φίλος σας είναι θύμα της σχολικής βίας.
 


Αν:
• Αποφεύγει τις τουαλέτες και δεν θέλει να βγει για διάλειμμα,
• Αργεί να έρθει ή δεν θέλει να έρθει ή δεν έρχεται σχολείο,
• Πέφτει η σχολική του απόδοση και παρουσιάζει μειωμένο ενδιαφέρον στα μαθήματα,
• Δεν θέλει να φαίνεται και να ακούγεται στην τάξη – παύει να συμμετέχει, στέκεται στο περιθώριο,
• Το αφήνουν έξω από ομαδικές δραστηριότητες,
• Γελάνε ή το ειρωνεύονται όταν μιλάει,
•Χάνει ξαφνικά ή του καταστρέφονται τετράδια και μολύβια

• Μοιάζει μοναχικό και απομονωμένο,και
• Είναι χλωμό, μιλά άτονα, περπατά σκυφτό, αποφεύγε την οπτική επαφή τότε είναι θύμα ή θύτης της σχολικής βίας.

ΠΟΛΥΞΕΝΗ ΓΙΑΜΑΙΟΥ Β’1

 

 


ΕΝΤΥΠΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΝΤΟΡΑ




ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΦΙΣΑ ΚΑΙ ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ




ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΦΙΣΣΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ (fyl-bul-kid-site)




 

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΜΕΣΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ 

 
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (bullying-site)

 
 

 
 
Περισσότερο έντυπο ενημερωτικό
Υλικό - Φυλλάδια
κατά της Σχολικής Βίας
από τον ΜΕΝΤΟΡΑ
 
Πατήστε εδώ για κάθε πληροφορία, οδηγίες σε γονείς και δασκάλους, αφίσα με κανόνες για τα σχολεία, και κάθε είδους έντυπο υλικό και οδηγίες για κάθε είδους παιδικό εκφοβισμό (σχολείο, διαδίκτυο, σπίτι κλπ.)
 
 

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

 
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ (Askiseis_Autoektimisis)


 
 
 


 ΕΨΥΠΕ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ:

Η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε) ιδρύθηκε το 1991 και αποτελεί ένα από τους πρώτους φορείς που δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα, με σκοπό την προώθηση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και την ανάπτυξη του μοντέλου της κοινοτικής φροντίδας της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου.
Επιστημονικός υπεύθυνος της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε είναι ο κ. Ι.Τσιάντης Αν. Καθηγητής Παιδοψυχιατικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η E.Ψ.Y.Π.E. είναι επιστημονικό μη κερδοσκοπικό σωματείο (Ν.Π.Ι.Δ.) στα μέλη της δε περιλαμβάνονται έγκριτοι επιστήμονες με πολύχρονη και διακεκριμένη θητεία στον τομέα της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, με μεγάλη κλινική εμπειρία και σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο.
Η Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. αναπτύσσει δραστηριότητες στους τομείς της λειτουργίας νέων, πρότυπων υπηρεσιών (μονάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης,) της υλοποίησης προγραμμάτων και παρεμβάσεων προαγωγής της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, της διενέργειας, σχετικών ερευνών και ανάλογων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, των εκδόσεων και της παραγωγής εκπαιδευτικών ταινιών. Επίσης, διοργανώνει επιστημονικές ημερίδες, συμπόσια και συνέδρια.

Ενημερωτικό Υλικό για το Σχολικό ή/και Διαδικτυακό Εκφοβισμό http://epsype.blogspot.gr/2012/02/6.html
 

Η Τηλεφωνική Συμβουλευτική Υπηρεσία της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ)


Στόχος μας στην Τηλεφωνική Συμβουλευτική Υπηρεσία της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.) είναι να συμβάλλουμε στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των παιδιών και των εφήβων στην Ελλάδα και πιστεύουμε ότι είναι δικαίωμα κάθε παιδιού και εφήβου να τηλεφωνήσει για βοήθεια.

Γι'αυτό σκοπός μας είναι να ακούσουμε οποιοδήποτε πρόβλημα έχει ένα παιδί ή ένας έφηβος, να νοιαστούμε κάθε παιδί ή έφηβο προσφέροντας του στήριξη και καθοδήγηση για περαιτέρω βοήθεια, όταν τη χρειάζεται και να το βοηθήσουμε να αλλάξει την κατάστασή του και να αναπτυχθεί.

 









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου