Σελίδες

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2012

ΤΙ ΤΡΩΜΕ ΤΗΝ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ;



Μόλις γνώρισα το παιδαγωγικό ιστολόγιο της Μάρως. Και ενώ σκεφτόμουνα ότι παρέλειψα να αναφέρω κάτι για την Καθαρά Δευτέρα και την αρχή της Σαρακοστής, να το, το βρήκα στο Maro's Kindergarten crafts (http://maros-kindergarten.blogspot.com/).


Το ιστολόγιο είναι στα ελληνικά φυσικά, οπότε μη παραλείψετε να το διαβάσετε. Έχει λεπτομερείς περιγραφές για τα θέματα που παρουσιάζει ενώ είναι πολύ κατανοητό - αφού απευθύνεται σε παιδιά- αλλά και ώριμο (οπότε κάνει και για τους ενήλικες). Πιστεύω ότι θα βοηθήσει και τους γονείς που θέλουν να βρουν σφαιρική πληροφόρηση και υλικό για τα παιδιά τους.
Να λοιπόν τι μας παρουσιάζει η Μάρω για την Καθαρή Δευτέρα. Συμπληρωματικά αναφέρω πως την Μεγάλη Τεσσαρακοστή του Πάσχα όσοι μπορούν νηστεύουν και το λάδι, ενώ οι πιο δυνατοί δεν τρώνε και δεν πίνουν τίποτα τις τρεις πρώτες μέρες (μην αναφωνείτε, είναι δυνατόν, όσο και αν φαίνεται παράξενο. Συνήθως αυτό το τηρούν στα μοναστήρια μαζί με άσκηση σιωπής και προσευχής):


ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
Συνεχίζουμε μιλώντας για την Καθαρά Δευτέρα που έχουμε και το καρναβάλι μας εδώ στην Μακρακώμη. Αναρωτιόμαστε γιατί να λέγεται έτσι και τους εξηγώ πως λέγεται Καθαρά Δευτέρα γιατί παλιά οι νοικοκυρές καθάριζαν τις κατσαρόλες τους από τα λίπη του κρέατος και ετοιμάζονταν για την νηστεία που ξεκινάει και λέγεται Σαρακοστή γιατί κρατάει 40 μέρες. Αναρωτιόμαστε τι τρώμε όταν έχουμε νηστεία και τους δείχνω εικόνες φαγητών που λέγονται αρτύσιμα και δεν τα τρώμε και εικόνες νηστίσιμων φαγητών που τα τρώμε.

ΝΗΣΤΙΣΙΜΑ










ΑΡΤΎΣΙΜΑ







Παίζουμε κι ένα παιχνίδι όπου τοποθετούμε τις εικόνες στο πάτωμα ανακατεμένες και χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες. Η μία τοποθετεί σε ένα στεφάνι τα αρτύσιμα και η άλλη ομάδα θα τοποθετεί σε άλλο στεφάνι τα νηστίσιμα.

Μετά βλέπουμε τον παρακάτω πίνακα που ονομάζεται "Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας" του Σ. Βασιλείου


και λέμε τι βλέπουμε. Βλέπουμε 3 χαρταετούς, ένα τραπέζι, μια μαγκούρα, σπίτια, ένα καπέλο, μια ζωγραφιά ενός παιδιού, μια κανάτα, πιάτα, ποτήρι, πιρούνια. Τους βοηθάω να αναγνωρίσουν τα φαγητά πάνω στο τραπέζι και να μου πουν ποια τους αρέσει να τρώνε. Τους εξηγώ πως αυτά τα φαγητά λέγονται Σαρακοστιανά και τα τρώμε την Καθαρά Δευτέρα. Είναι χαλβάς, ελιές, λαγάνα, ταραμοσαλάτα, καλαμαράκια.

Έπειτα κάνουμε ένα κολλάζ βασισμένο στον παραπάνω πίνακα. Δίνουμε στα παιδιά την φωτοτυπία ενός τραπεζιού

το ζωγραφίζουν


και μετά τους δίνουμε εικόνες Σαρακοστιανών και αρτύσιμων που τις κόβουν και κολλάνε τα Σαρακοστιανά πάνω στο τραπέζι και τα αρτύσιμα κάτω από το τραπέζι.



Έτσι τελειώνουμε την ενότητα των Αποκριών!
 Ευχαριστούμε την Μάρω για την ωραιότατη παρουσίαση και το παιδαγωγικό της υλικό.
Θα ήθελα να προσθέσω πως, εκ παραδόσεως, κατά τη διάρκεια της νηστείας αυτής λάδι τρώμε μόνο τα Σαββατοκύριακα ενώ την 25η Μαρτίου, ημέρα του Ευγαγγελισμού της Θεοτόκου, καθώς και την Κυριακή των Βαΐων τρώμε ψάρι.
Φυσικά, η νηστεία κατ' αυτόν τον τρόπο γίνεται από όσους μπορούν. Όσοι δεν μπορούν, είναι αρκετό να κάνουν το λίγο μόνο που αντέχουν. Αυτό μπορεί να είναι απλώς να μειώσουν ή να κόψουν το τσιγάρο, τα άσχημα ή προσβλητικά λόγια, τις αρνητικές σκέψεις, την απότομη συμπεριφορά προς τα παιδιά, τα αρνητικά σχόλια ή τις κάθε είδους καταχρήσεις και αποκλήσεις από τον ορθό τρόπο ζωής (όχι μόνο σε ό,τι αφορά το φαγητό αλλά και το λόγο, την σκέψη και τις πράξεις).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου